Veenendaalse welzijnscoaches trots op hun werk

Foto: v.l.n.r. Rinie Bergevoet, Petra van Gend en Nancy Hooijer
Welzijn op Recept heeft in Veenendaal een vliegende start gemaakt. Begonnen als een pilot in januari 2022 in één praktijk, kunnen inmiddels alle huisartsenpraktijken doorverwijzen naar de interventie. De drie welzijnscoaches van Veens Welzijn Petra van Gend, Nancy Hooijer en Rinie Bergevoet vertellen graag over hun mooie werk waarmee ze inwoners echt verder kunnen helpen.
Welzijn op Recept startte in januari 2022 als pilot in huisartsenpraktijk Appelvink. De interventie bleek succesvol en eind 2023 werkten al vier praktijken met Welzijn op Recept, uitgevoerd door inmiddels twee welzijnscoaches. Nu zijn dat er drie en kunnen alle huisartsen en POH’s in Veenendaal verwijzen. Een snelle groei dus in drie jaar tijd.
Welzijnscoach ín de praktijk
Een heel belangrijke succesfactor daarin is dat de welzijnscoaches ín de praktijk zitten. De drie welzijnscoaches zijn verdeeld over de dagen van de week in verschillende huisartsenpraktijken. Dat is een keuze die in de pilot al is gemaakt en waar ze nog steeds helemaal achter staan. Ze zouden niet anders willen. Sterker nog: onlangs was de coördinator Welzijn op Recept van de regio Eemland op bezoek, uitgenodigd om te kijken hoe de interventie in Veenendaal wordt uitgevoerd. Zoiets gebeurt vaker: “We hebben regelmatig contact in de regio, zoals met Ede en Wageningen”, aldus van Gend. “De uitvoering verschilt, maar we hebben allemaal hetzelfde doel.” De coördinator was uiteindelijk ook gemotiveerd voor het werken ín de huisartsenpraktijk. Het biedt volgens het drietal heel veel voordelen. “Ik heb nog nooit zo goed ‘zorg op maat’ kunnen leveren”, aldus Bergevoet. “We kunnen aansluiten bij de wens van de patiënt. Ik hoor vaak terug: ‘Fijn dat je luistert, dat je tijd hebt.’ Als welzijnscoaches kunnen we ook echt de vraag achter de vraag zoeken, meer dan de huisarts onder meer doordat we meer tijd hebben voor de inwoner.” De lijnen zijn kort. Van Gend: “Het is laagdrempelig voor de mensen. De verwijzers kennen je, weten wie je bent en hebben vertrouwen. We investeren in de koffie- en lunchmomenten, gewoon elkaar even zien of kort overleggen over een verwijzing.” Hooier, die sinds een half jaar werkzaam is in Veenendaal, vertelt: “We zijn hier veel meer in verbinding met de verwijzers dan elders. Daar lag toch een grotere drempel om te verwijzen. De huisartsen en POH’s zijn veel meer mijn directe collega’s.”
Ingebed in welzijnsorganisatie
Dat collegiale ervaren ze ook vanuit hun welzijnsorganisatie Veens Welzijn. Bergevoet, Hooijer en van Gend zijn alle drie fulltime welzijnscoach, ze hebben er geen andere functie naast, zoals meestal gebeurt. Zij ervaren dat als positief en voelen zich echt ingebed in/onderdeel van een grotere organisatie die heel dicht bij de inwoners staat en hen ook kan wijzen op Welzijn op Recept.
De welzijnscoaches kunnen daardoor gemakkelijk gebruik maken van de expertise van collega’s, zoals de vrijwilligerscoördinator of mantelzorgconsulent. Zij kunnen daar informatie vragen of naar hen doorgeleiden. Van Gend: “De consulenten bieden ook trainingen aan voor mantelzorgers. Die kunnen wij weer onder de aandacht brengen, als mantelzorgers naar ons doorverwezen worden.”
Hecht team
Ze hebben ook steun aan elkaar. Van Gend: “Ik ben blij dat ik er twee collega’s bij heb gekregen. Je kunt brainstormen en elkaar versterken.” Zo maken de welzijnscoaches regelmatig nieuwe flyers. Daarbij inspireren zij elkaar tot kort en bondig formuleren en daardoor een effectievere flyer, die patiënten kunnen meenemen om thuis alles nog eens rustig te kunnen doornemen.
De verwijzingen van de huisartsen en POH’s komen binnen via beveiligde zorgmail. Hooijer: “Vaak komt de huisarts naar ons toe om even te sparren. Zo krijg je meer info.” Bergevoet vindt het fijn dat doorverwijzen op verschillende manieren kan: “Ik ben geen medicus. Doe mij maar gewoon kort en bondig in gewone taal. Dan vraag ik zelf verder uit.”
Trots op Welzijn op Recept
Het drietal heeft het afgelopen jaar samen ongeveer 240 doorverwijzingen opgepakt. De welzijnscoaches begeleiden de doorverwezen inwoners naar diverse activiteiten waarbij ontmoeting centraal staat en naar vrijwilligerswerk. Maar voor het Veenendaalse drietal is Welzijn op Recept breder, meer een op weg helpen, een brugfunctie. De welzijnscoach vertelt als bemiddelaar bij wie de inwoner moet zijn voor zijn of haar vraag en helpt bij het contacten leggen. Voor de inwoner is dit soms een hele stap.
Hoe en hoe vaak er geëvalueerd wordt, verschilt per praktijk. Van Gend onderneemt meteen actie als er iets is. Hooijer heeft na haar eerste half jaar wél geëvalueerd en Bergevoet neemt binnenkort in een overleg met de huisartsen even wat casuïstiek door ‘om de samenwerking weer even heel concreet te maken’: “Het is goed om er als welzijnscoach oog voor te blijven houden, te blijven investeren in de relatie met de verwijzers.” Voordeel van het ín de praktijk zitten is dat de welzijnscoach voor zo’n reminder niet, zoals elders, op bezoek hoeft te gaan. “Wij zijn er al”, aldus Hooijer.
Voor meer informatie over de uitdagingen van samenwerken, download het ebook “Welzijn op Recept, de uitdaging van samenwerking tussen zorg en welzijn”
Voor meer succesverhalen download het boekje “Pareltjes van Welzijn op Recept”
Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van Welzijn op Recept, volg ons dan op Linkedin