Welzijn op Recept
×
  • Welzijn op Recept
    • Wat is Welzijn op Recept?
    • Welzijn op Recept in coronatijd
      • Q&A Corona en Welzijn op Recept
    • Hoe werkt welzijn op recept?
    • Status in Nederland
  • Zo werkt het
    • Meerwaarde voor patiënten
    • Zo werkt het voor de huisarts
    • Meerwaarde voor de welzijnscoach
    • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
  • Aan de slag
    • Aan de slag als eerstelijnszorgverlener
    • Aan de slag als welzijnscoach
    • Aan de slag als gemeente
  • Ondersteuning
    • Trainingen en Workshops
    • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
    • De community van het Landelijk kennisnetwerk
  • Publicaties
    • Succesverhalen
    • Boeken Welzijn op Recept
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Rapporten
      • Psychosociale problematiek in coronatijd
      • Integraal inkoopadvies Welzijn op Recept
    • Video’s
    • Blogs
  • Winkel
    • Winkelmand

Werk welzijnscoach in coronatijd is dilemma

1 november 2020
Mandy van Winden

De welzijnscoaches van welzijnsorganisatie Woej in Leidschendam-Voorburg waren blij dat ze weer min of meer ‘normaal’ konden werken. Maar hoe gaat het nu de tweede coronagolf zich heeft aangediend? Want het blijft balanceren tussen de drive om te helpen en de angst van mensen voor het virus. Welzijnscoach Mandy van Winden vertelt over hun aanpak.

“De verwachte extra toeloop na de eerste coronagolf is ook echt gekomen. Naar de huisartsen en praktijkondersteuners hebben we aangegeven dat ze kunnen blijven doorverwijzen. Door de toeloop van aanmeldingen kan het soms iets langer duren voor we een casus op kunnen pakken. Cliënten van wie de situatie echt dringend is, pakken we wel meteen op.”

In de zomer, na de versoepelingen, werd er weer meer mogelijk: “We konden weer op huisbezoek, voorzichtig, want we wilden geen mensen besmetten. Daarom belden we eerst: wilt u wel dat we bij u thuis komen? We deden vooraf een gezondheidscheck, desinfecteerden de handen en voerden het gesprek met ramen en deuren open. We gingen ook wel buiten wandelen of spraken af op een bankje in het park. Doorverwijzen naar activiteiten was weer mogelijk. Sommige mensen waren toch afwachtend, ze durfden nog niet.”

“Ik begrijp die angst heel goed. Hoewel WoR ondersteuning biedt voor iedereen, maken in Leidschendam-Voorburg veel ouderen, van eind 80, begin 90 er gebruik van. Zij zijn extra kwetsbaar. Als welzijnscoach zit je steeds in een dilemma: je wil mensen zo graag iets bieden, maar ook voorzichtig zijn.”

Veilige activiteiten

Daarom zijn activiteiten opgezet die veilig zijn en uitvoerbaar ondanks alle veiligheidsmaatregelen, zoals de wandelclub, waaraan iedereen kan meedoen, ook mensen in een rolstoel of met een rollator. Twee enthousiaste, betrokken buurtbewoners zetten een route uit van maximaal één uur, door de wijk. “Dat is een groot succes geworden: mensen zijn én in beweging, én buiten, dus minder besmettingsrisico, én hebben sociaal contact. Na de persconferentie van dinsdag twee weken geleden, hebben we moeten besluiten ermee te stoppen, voorlopig. Zodra het kan, beginnen we weer.”

Woej open

Nog steeds zijn er veel aanmeldingen: “Per persoon kijken we wat mogelijk is. Anders dan in de eerste golf is Woej nu open: mensen kunnen komen, onder aangepaste maatregelen. Activiteiten proberen we zo veel mogelijk op een veilige manier door te laten gaan, bijvoorbeeld ‘De ontmoeting’ die we drie keer per week organiseren, en ‘Meer bewegen voor ouderen’. De deelnemers bewegen op afstand van elkaar en deels met een mondkapje op.

Maatjes van ‘Bezoek op Maat’ kunnen mensen bezoeken. De persoonlijke situatie van het maatje en de cliënt bepalen of bezoek op maat door gaat.

Het belang van bellen

“Wat hetzelfde is gebleven, is dat we net als in de eerste golf heel veel bellen. Mensen zijn daar erg blij mee, even contact, even afleiding. We gaan in gesprek en informeren hoe het gaat. Is iemand aan het piekeren, angstig, is er een netwerk of moet er iets geregeld worden voor bijvoorbeeld boodschappen of een ziekenhuisbezoek? Dan proberen we dat te regelen. Soms zoeken we (bel)maatje of melden de cliënt aan bij een Telefooncirkel of Luisterlijn. Als we de indruk krijgen dat het niet goed met iemand gaat, vragen we toestemming om verdere actie te ondernemen.”

Indien nodig verwijzen de welzijnscoaches cliënten door naar individuele begeleiding, zoals een psycholoog. “Ook kunnen we  ondersteunen bij het aanvragen van personenalarmering of huishoudelijke ondersteuning of het aanmelden bij de Buurtambassade.”

Wil je meer lezen over WoR in coronatijd: lees hier verder

Benieuwd naar meer kennis en ervaring uit de dagelijkse praktijk van WoR volg ons dan op Linkedin

Meest recente berichten

  • Rapport Social Prescribing Around the World
  • Durf te kiezen voor jezelf
  • Zorgverzekeraars en gemeenten samen aan zet met Welzijn op Recept
  • Ook POH-S belangrijke verwijzer en aanjager voor Welzijn op Recept
  • Maak jezelf zichtbaar

Recente reacties

    Archief

    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • november 2019
    • augustus 2019
    • mei 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018

    Categorieën

    • Artikel
    • Blogs
    • Geen categorie
    • Laatste Nieuws
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Succesverhalen
    • Tips&Artikelen

    Meta

    • Inloggen
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Het landelijke kennisnetwerk werkt aan Welzijn op Recept 2.0

    (+31) 85 1302521

    info@welzijnoprecept.nl

    Stadsplein 1c, 3431 LZ, Nieuwegein

    • Welzijn op Recept
      • Wat is Welzijn op Recept?
      • Status in Nederland
    • Zo werkt het
      • Meerwaarde voor patiënten
      • Meerwaarde voor de welzijnscoach
      • Meerwaarde Welzijn op Recept voor de gemeente
    • Aan de slag
      • Aan de slag als eerstelijnszorgverlener
      • Aan de slag als welzijnscoach
      • Aan de slag als gemeente
    • Ondersteuning
      • Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept
      • De community van het Landelijk kennisnetwerk
    • Publicaties
      • Succesverhalen
      • Rapporten
        • Psychosociale problematiek in coronatijd
      • Video’s
    • Winkel
      • Winkelmand
    Copyright © 2020 Welzijnoprecept.nl | alle rechten voorbehouden
    By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies.